انواع مختلف ماشین CNC در دهه های مختلف پیشرفت به سزایی داشته است. اولین ماشین های کنترل عددی مربوط به دهه 1940 است که موتورها برای کنترل حرکت ابزارهای قبلی استفاده می شوند. با پیشرفت فن آوری ها ، سازوکارها با رایانه های آنالوگ و در نهایت با رایانه های دیجیتالی بهبود یافتند که منجر به ظهور ماشینکاری CNC شد.

اکثر قریب به اتفاق زرادخانه های CNC امروزی کاملاً الکترونیکی هستند. برخی از فرآیندهای رایج که با CNC کار می کنند شامل جوشکاری التراسونیک ، سوراخکاری و برش لیزری است. بیشترین استفاده از ماشین آلات در سیستم های CNC شامل موارد زیر است:

CNC Mills

CNC Mills قادر به اجرا در برنامه هایی متشکل از اعلان های مبتنی بر عدد و حرف هستند. که قطعات را در فواصل مختلف هدایت می کنند. برنامه نویسی برای دستگاه آسیاب می تواند براساس کد G یا برخی از زبانهای منحصر به فرد ساخته شده. که توسط یک تیم تولیدی باشد. Mill های اساسی از یک سیستم سه محوره (X ، Y و Z) تشکیل شده اند. اگرچه بیشتر آسیاب های جدیدتر می توانند سه محور اضافی را در خود جای دهند.

تراشکاری

انواع مختلف ماشین CNC در دستگاه های تراشکاری ، قطعات را به صورت دایره وار با ابزارهای قابل برش برش می دهند. با استفاده از فناوری CNC ، برشهای استفاده شده توسط ماشینهای تراش با دقت و سرعت بالا انجام می شود. تراشهای CNC برای تولید طرحهای پیچیده مورد استفاده قرار می گیرند. که امکان اجرای دستی نسخه های دستگاه وجود ندارد. به طور کلی ، عملکردهای کنترل کارخانه های تراشکاری و تراشکاری های CNC مشابه هستند. مانند گذشته، تراش ها را می توان با کد G یا کد اختصاصی منحصر به فرد هدایت کرد. با این حال ، اکثر تراشهای CNC از دو محور X و Z تشکیل شده اند.

برش دهنده های پلاسما

در دستگاه برش پلاسما، مواد با مشعل پلاسما برش داده می شود. این فرآیند در درجه اول بر روی مواد فلزی اعمال می شود. اما می تواند در سایر سطوح نیز مورد استفاده قرار گیرد. به منظور تولید سرعت و گرمای لازم برای برش فلز ، پلاسما از طریق ترکیبی از گازهای هوای فشرده و قوس های الکتریکی تولید می شود.

دستگاه های تخلیه الکتریکی

ماشینکاری تخلیه الکتریکی (EDM) متناوباً به عنوان غرق شدن و جرقه زدن نامیده می شود. فرایندی است که قطعات را به شکلهای خاصی با جرقه های الکتریکی قالب می کند. با EDM ، تخلیه جریان بین دو الکترود اتفاق می افتد ، و این بخش های یک قطعه کار خاص را حذف می کند.

وقتی فضای بین الکترودها کوچکتر شود ، میدان الکتریکی شدیدتر و در نتیجه از دی الکتریک قوی تر می شود. این امکان را برای عبور جریان بین دو الکترود ایجاد می کند. در نتیجه ، بخشهایی از یک قطعه کار توسط هر الکترود برداشته می شود. انواع فرعی EDM عبارتند از:

سیم EDM ، که به موجب آن از فرسایش جرقه ای برای حذف بخشهایی از یک ماده رسانا الکترونی استفاده می شود.
Sinker EDM ، جایی که یک الکترود و قطعه کار به منظور تشکیل قطعه در مایع دی الکتریک خیس می شود.
در فرآیندی که به عنوان شستشو شناخته می شود ، بقایای هر قطعه کار به پایان رسیده توسط یک دی الکتریک مایع منتقل می شود ، که پس از توقف جریان بین دو الکترود ظاهر می شود و به منظور از بین بردن هرگونه بار الکتریکی دیگر است.

برش Water Jet

در ماشینکاری CNC ، جت های آب ابزاری هستند که مواد سخت مانند گرانیت و فلز را با کاربردهای فشار آب برش می دهند. در بعضی موارد ، آب با شن و ماسه یا ماده ساینده قوی دیگر مخلوط می شود. قطعات ماشین کارخانه اغلب از طریق این فرآیند شکل می گیرند.

جت های آب به عنوان یک جایگزین خنک کننده برای موادی که قادر به تحمل فرآیندهای گرمازا در سایر دستگاه های CNC نیستند استفاده می شوند. به همین ترتیب ، از جت های آب در طیف وسیعی از بخش ها مانند صنایع هوافضا و معدن استفاده می شود ، جایی که این فرایند برای اهداف تراش و برش ، از جمله سایر کارها ، قدرتمند است. برش جت آب همچنین برای کاربردهایی استفاده می شود که به برشهای بسیار پیچیده مواد احتیاج دارند ، زیرا کمبود گرما مانع از تغییر در خصوصیات ذاتی مواد می شود که ممکن است از فلز در برش فلزات حاصل شود.

ارسال نظر