سری تراشی Swiss Type

سری تراشی Swiss Type چیست و از کجا آمده است؟

سری تراشی Swiss Type یا سری تراش سوئیسی که به آن سری تراشی سبک سوئیسی یا دستگاه “نوع سوئیسی” نیز گفته می شود نوعی ماشین تراشکاری (تراش) است که قادر به تولید نرخ تولید بالا در قطعات کوچک (از قطر 1mm) است. آنها به ویژه در قطعات طولانی و نازک با توجه به طراحی منحصر به فرد که به ابزار اجازه می دهد عملیات ماشینکاری را در نزدیکی بولت حمایت از بوش / راهنما انجام دهید ، بسیار کارآمد هستند. همراه با سایر اتصالات منحصر به فرد مانند چرخش نخ ، قطعات کوچک بسیار تولید شده با انبوه را می توان به راحتی تولید کرد. اما “ماشین سازی سبک سوئیسی” از کجا آمده است؟

سری تراشی، سری تراشی CNC، تراشکاری، قطعه سازی

منشا دستگاه های سوئیسی(swiss type)

اگر حدس زدید که در سوئیس اختراع شده باشد ، حق با شماست. در دهه 1800 ماشین آلات در حال تغییر و تحولات اساسی بودند زیرا هیچ چیز غیرممکن به نظر نمی رسید. سازندگان ساعت در سوئیس برای قابل حمل تر ساختن محصولات خود قطعات کوچکتر و کوچکتری تولید می کنند (یعنی ساعت جیبی تا ساعت مچی) و ماشین آلات موجود به راحتی پشتیبانی کافی از قطرهای ریز دستگاه را به صورت دقیق و بدون خم شدن و در نتیجه خراب شدن قطعه انجام نمی دهند. آنها به راه حلی نیاز داشتند که امکان قطعه سازی و سری تراشی در ابعاد بسیار کوچک را فراهم کند در حالی که در تمام مراحل ماشینکاری پشتیبانی می شوند.

اولین دستگاه سوئیس 1872

در بین ، سوئیس ، یک ساعت ساز ، یاکوب شوایزر ، ایده جدیدی را برای کشیدن قطعه در امتداد محور طولی ماشین تراش به جای حرکت دادن ستون ابزار به سمت پایین ، مانند دستگاه تراش های سنتی ، در سر داشت. علاوه بر این ، وی تصور كرد كه این قطعه در یك هدست چرخشی مجهز به پشتیبانی قرار گیرد كه این قطعه را از طریق یك هدایت هدایت می كند ، بنابراین در حین فرایند ماشینکاری كاملاً پشتیبانی می شود. با استفاده از این طراحی جدید ، ابزارهای چرخشی می توانند عملیات ماشینکاری لازم خود را در نزدیكی كلت پشتیبانی كنند كه استحكام مورد نیاز را تأمین می كرد. این روش ابتکاری تراشکاری(سری تراشی) سنتی در ابتدا با نام “Plate Machines” (با اشاره به طراحی اصلی تمام اجزای مونتاژ شده بر روی “صفحه” فولاد یا چدن) با استفاده از مانیتور “سوئیس” هنگام انجام مراحل خارج شناخته می شد سوئیس.

در اواسط سال 1880 این ماشین ها توسط Nicolas Junker از Junker & Cie در خارج از Moutier سوییس تولید می شد که پایتخت ساعت ساز جهان بود و می ماند. نسخه های بعدی برای اتوماتیک کردن فرآیند حرکت برای تولید مکرر ، از کم ها استفاده می کردند (بعد از همه آنها ساعت ساز بودند). امروز این شرکت بخشی از Tornos SA است که تولید کننده اصلی ماشین آلات کشویی است و اگرچه در طول سال ها طراحی ها تغییر کرده است و کنترل کننده های CNC در آنها گنجانده شده است. با استفاده از اصل اصلی یک سر کشویی استفاده نشده است.

مکانیزم کار دستگاه سری تراش

طرح

دستگاههای امروزی هنوز اصول اساسی دستگاه “Plate” را دارند. یعنی هدست کشویی ، اما سیستمهای موقعیت یابی بادامک با کنترل کننده های CNC جایگزین شده اند. و امروزه بسیار سریعتر، بهتر مجهز و کارآمدتر هستند. این ماشین ها در ساخت قطعات کوچک پیچیده با بسیاری از ویژگی ها از جمله فرز ، حفاری و رزوه کاری بسیار عالی هستند. در عکس های زیر می توانید یک دستگاه 10 میلی متری Tornos Deco 2000 را مشاهده کنید و عکس زیر منطقه کار را نشان می دهد که بخشی از بوش راهنما گسترش یافته است.

بازار

“Swiss Screw Machines” فقط به ساعت سازان محدود نمی شود. اما هنوز هم در این صنعت به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت دیگری که بسیار از این فناوری استفاده می کند ، صنعت پزشکی است. که در آن پیچ ها و ابزارهای جراحی با استانداردهای بسیار دقیق ساخته می شوند. اما فناوری در آنجا محدود نیست لیست کوتاهی از صنایع که از قطعه سازی و سری تراشی به سبک سوئیسی استفاده می کنند عبارتند از:

صنعت هوافضا

صنعت ساعت سازی

ابزارها و دستگاه های جراحی پزشکی

رایانه و اتصالات

سیستم های سوخت رسانی

سیستم های دفاعی

در زیر عکسی از بسیاری از قطعات رایج ساخته شده در دستگاه سری تراش سوئیس (swiss type) آورده شده است. به ویژه به ویژگی های غیر گردی که این ماشین ها قادر به تولید هستند، بسیار توجه کنید.

قطعات تولید شده با دستگاه های سری تراش سوئیس

سری تراشی، ماشین های سری تراش سوئیس تایپ، قطعه سازی

متریال

انواع مواد در یک ماشین به سبک سوئیس متفاوت است. و مانند بسیاری دیگر از فرآیندهای ماشینکاری آنها می توانند آلیاژهای معمولی تا بسیار سخت را کنترل کنند. ماشین های سری تراش سوئیس به خوبی میتوانند با تمام متریال های زیر کار کنند.

سری تراشی با آلومینیوم

سری تراشی با  برنجی

سری تراشی با  فولاد کربن

سری تراشی با  فلز مس

سری تراشی با  عجیب و غریب

سری تراشی با  مونل

سری تراشی با  نیکل

سری تراشی با  نایلون

سری تراشی با  پلاستیک

سری تراشی با  فولادهای ضد زنگ

سری تراشی با تیتانیوم

یکی از مهمترین مزایای ماشین سازی سبک سوئیس توانایی ماشینکاری قطعات کوچکتر ، بلندتر و پیچیده تر است. در اشکال دیگر ماشینکاری، ابزار به قسمت چرخش باز نزدیک می شود. در حالی که در Swiss Machining قطعه به ابزاری هدایت و پشتیبانی می شود. که امکان دقت عالی را برای اجزای بلندتر ، نازک تر و قطعات کوچک اما پیچیده فراهم می کند. این طراحی منحصر به فرد همچنین امکان حرکت همزمان چرخش و فرزکاری را هنگام حرکت قطعه کار به جای ابزار فراهم می کند. هم می توان عملیات تراش و فرز را بر روی دستگاه سوئیس انجام داد. و معمولاً می توان همزمان کارایی و توان باورنکردنی را انجام داد.

سری تراشی، قطعه سازی

ارسال نظر